Blogopmaak

Uw bedrijf douaneproof!

Jeroen de Roode • jan. 08, 2021

Handelsovereenkomsten, vervallen goederencodes, dual-use, de brexit en nog veel meer…

Als importeur en/of exporteur wordt u geacht over voldoende praktische vakbekwaamheid, kennis en kunde te beschikken ten aanzien van uw (administratieve) douaneactiviteiten. Ook als u uw douanezaken niet zelf doet maar uitbesteed aan een douaneagent of expediteur, u bent verantwoordelijk! 

Loop geen onnodige risico's!

Zomaar een voorbeeld uit de praktijk waar u als exporteur mee te maken kunt krijgen. Dit zal mij niet zo snel overkomen zult u denken. Misschien klopt dit, maar weet u het zeker? Onlangs heeft het Openbaar Ministerie bij de rechtbank in Maastricht gevangenisstraffen geëist tegen de directeur en twee medewerkers van een bedrijf uit Venlo. De drie zouden zonder vergunning dual-use goederen hebben uitgevoerd. Dual-use goederen zijn goederen die voor civiele doelen kunnen worden gebruikt, maar ze kunnen ook worden gebruikt bij de productie van militaire producten zoals massavernietigingswapens. Een ander voorbeeld: De Hoge Raad heeft in hoger beroep een Nederlandse leverancier in het ongelijk gesteld, omdat hij niet het bewijs kon leveren dat de door hem geleverde ICT-apparatuur daadwerkelijk waren uitgevoerd naar een niet EU-land. De btw werd bij hem nageheven, inclusief een flinke boete.

Kennissessie ‘Uw douanezaken up-2-date’

Speciaal voor iedereen die met douanezaken te maken heeft of gaat krijgen organiseren we op mooie locatie's een douane opfrismoment. In een halve dag praten we u bij over o.a. de basis van het proces import en export, het bepalen van de juiste goederencode, Incoterms en de dual-use wetgeving, een onderschat onderwerp waar veel exporteurs zonder het te weten mee in aanraking komen! Tevens geven we u praktische tips aangaande ‘waar kan ik alle relevante douane informatie vinden'. Een mooie en leerzame manier om uw organisatie bij te scholen en ‘douaneproof’ te maken. Na deelname kunt u tevens gratis gebruik maken van onze ‘douane vraag en antwoord’ service. Op deze manier maakt u uw organisatie niet alleen ‘douaneproof’ maar blijft u dat ook! 

door jeroenderoode 02 feb., 2024
Om internationaal aan te geven om welke producten het gaat bij het im- en exporteren van goederen gebruiken we het zogenaamde Geharmoniseerd Systeem (GS) van de WDO. Dit systeem bevat een database met 6-cijfer codes en bijbehorende omschrijvingen en is op een logische manier opgedeeld in 21 afdelingen, 99 hoofdstukken en circa 1250 posten. Het GS vormt de basis voor de goederencode. Voor douanezaken is het van belang dat aan ieder product de juiste goederencode wordt toegewezen, dit noemen we het classificeren of indelen van goederen.
door Jeroen de Roode 08 jan., 2021
Er zijn met een aantal derde landen of landengroepen afspraken gemaakt over de vrijstelling van invoerrechten. Over en weer worden er dan minder of geen invoerrecht betaald over de ingevoerde goederen. Een belangrijk onderdeel om de vrijstelling te kunnen toepassen is preferentiële oorsprong. Wat is oorsprong? De oorsprong van een product is simpel gezegd het land waar het product is gemaakt, of waar het product zijn laatste essentiële bewerking heeft ondergaan. Er zijn twee soorten, namelijk preferentiële en niet-preferentiële oorsprong. Niet-preferentiële oorsprong is vooral van belang voor handelspolitieke maatregelen en preferentiële oorsprong is van belang voor het invoerrecht dat van toepassing is bij de invoer van goederen. Als voorbeeld: EU en VK maken gebruik van afspraken over preferentiële oorsprong In het handelsakkoord tussen de EU en het VK wordt beschreven aan welke eis moet worden voldaan om gebruik te kunnen maken van de lagere invoerheffing. Afgesproken is dat de goederen bij import een preferentiële oorsprong (preferentieel betekent letterlijk ‘voorrang krijgen’) moeten hebben uit het partnerland. De preferentiële oorsprong is dus gebaseerd op het handelsakkoord waarin preferenties tussen de EU en het VK zijn overeengekomen. Om gebruik te kunnen maken op de tariefpreferentie moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. De EU had al afspraken over preferentiële oorsprong met andere landen zoals Noorwegen, Canada, Zwitserland, Zuid-Korea, Noorwegen en Japan. Om het even praktisch te maken een voorbeeld. U produceert en exporteert sportschoenen. Binnen de EU is er vrij verkeer van goederen en hoeft een klant in b.v. Duitsland geen invoerrechten te betalen. Als u echter naar landen buiten de EU exporteert krijgt de uw importeur mogelijk te maken met invoertarieven. Zo is het invoerrecht op sportschoenen in het VK 16%. Als u geen gebruik maakt van de tariefvrijstelling, moet de importeur dat dus betalen. Wat betekenen de afspraken nu voor de im- en exporteur? Om voor de tariefvrijstelling in aanmerking te komen moet u dus kunnen aantonen dat uw goederen gemaakt zijn in het partnerland of in het partnerland zijn laatste essentiële bewerking heeft ondergaan. Deze oorsprongsregels zijn in het handelsakkoord vastgelegd. Dit aantonen doet u met een door uzelf opgestelde oorsprongsverklaring. U dient te bewijzen dat u voldoet aan de oorsprongseisen van uw product. U moet dus bewijzen dat: het product volledig verkregen is in de EU of eventueel welke bewerking in de EU hebben plaatsgevonden zonder dat het product zijn oorsprong heeft verloren en het maximum aan niet van oorsprong zijnde materialen in uw product niet wordt overschreden U mag zelf dus zelf een oorsprongsverklaring maken. Dit doet u door op de exportfactuur of ander handelsdocument een standaard voorgeschreven tekst, het zogenaamde attest van oorsprong (oorsprongsverklaring), te plaatsen. Hiermee wordt aangegeven dat de goederen van preferentiële EU-oorsprong zijn. Tot een factuurbedrag van € 6.000 mag iedere exporteur zo’n oorsprongsverklaring opnemen. Voor zendingen met een hogere waarde moet u als exporteur in de EU over een REX-registratienummer beschikken. Dit nummer wordt dan opgenomen in het attest van oorsprong. Leg de bewijzen dat u aan de preferentiële eis voldoet vast in uw administratie en bewaar dit voor minimaal 4 jaar. Het vastleggen kan met een leveranciersverklaring, productieverklaring en b.v. kostencalculatie. Registered Exporter REX REX staat voor ‘Registered Exporter’. U kunt zich registeren in het REX systeem en daarmee krijgt u van de Douane een REX-nummer. U als exporteur hoeft dan niet meer een oorsprongsdocument door de douane af te laten geven maar doet dit zelf.
Dual-use, dual use goederen douane export control
door Jeroen de Roode 10 dec., 2020
Het is erg lastig om te bepalen of goederen dual-use / dualuse / dual use zijn of niet. iedereen kan dit risico lopen zonder zich dit te realiseren
Meer posts
Share by: